مجید رضایی سهامدار و معاون استراتژیک گروه کویر موتور، از آزادسازی واردات موتور سنگین به کشور خبر داد؛ البته این واردات تبصرهها و محدودیتهای بسیاری دارد. نتیجه این محدودیتها در واردات اسکوترهای حجیم و قدرتمند خلاصه میشود.
نخستین تبصره مربوط به واردات موتور سنگین، در مورد حجم پیشرانه موتورسیکلتها است. براساس آییننامه واردات موتورسیکلت، حجم پیشرانه موتورهای وارداتی باید حداکثر ۵۵۰ سی سی باشد.
دومین تبصره مساله توان به جرم موتور را مورد بررسی قرار میدهد. این مشخصه در موتورهای وارداتی باید کمتر از ۰.۲ باشد. همچنین پیشرانه موتورهای وارداتی باید کمتر از ۳۵ کیلووات (حدود ۴۷ اسببخار) باشد. در نهایت موتورسیکلتهای وارداتی باید تنها در دسته اسکوتر باشند. البته این مساله جای نگرانی ندارد، چرا که بسیاری از برندهای معتبر همچون هوندا، سوزوکی، یاماها و بی ام و اسکوترهای جذابی را با حجم پیشرانه ۵۵۰ سیسی به بازار عرضه کردهاند.
به نظر میرسد مساله مدیریت مصرف سوخت، بزرگترین دلیل واردات محدود موتورهای سنگین به کشور باشد. به طور خاص، موتورهایی با حجم پیشرانه ۲۵۰ سی سی را موتور سنگین مینامند. با این حال بسیاری از موتورسیکلتهای دارای پیشرانه حجیم در دسته اسکوترها و موتورسیکلتهای شهری قرار میگیرند.
پس از افزایش قیمت خودرو، بسیاری از مصرفکنندگان به خرید موتورسیکلت روی آوردهاند که وسیله نقلیه ارزانتری نسبت به خودرو است. جذابیت این وسیله نقلیه روز به روز افزایش مییابد و تلاطم بازار خودرو نیز بر تغییر گرایش مصرفکنندگان تاثیر خواهد گذاشت.
به نظر میرسد دولت و سایر نهادهای تصمیمگیر نیز از تغییر تمایل مشتریان به خرید موتورسیکلت استقبال میکنند. مصرف بنزین موتورسیکلتها کمتر از خودروها است و همچنین رصد میزان مصرف بنزین این وسایل راحتتر است.
در نهایت سومین دلیل علاقه مشتریان به موتورسیکلت، ترافیکهای سنگین شهری است. بسیاری از شهروندان تهرانی بر این عقیده هستند که تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است. در چنین شرایطی موتورسیکلتها به راحتی میتوانند در خیابانها تردد کنند. حال آنکه افزایش تنوع موتورسیکلتها در بازار موجب افزایش فروش این وسایل نقلیه خواهد شد. باید توجه داشت که بسیاری از اسکوترها به جعبه دنده اتوماتیک مجهز هستند و راندن آنها بسیار راحت است. همین مساله به تنهایی میتواند نقش اهرم پیشران را در افزایش فروش موتورسیکلت در کشور ما ایفا کند.
منبع: بدینسان